استیبل کوین دای (DAI) از انواع کوین های پایدار غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم (ETH) اجرا میگردد. ارزش این استیبل کوین همیشه روی یک دلار آمریکا حفظ می گردد.

برنامه کاربردی DAI از نظر فنی بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده است و از تمامی مزایای بلاکچین مانند امنیت و غیر متمرکز بودن برخوردار است. استیبل کوین، نوعی از ارزهای دیجیتالی است که به دارایی های پایدار دیگری مانند دلار، پوند یا طلا مرتبط میباشد.

کوین پایدار  دای چگونه کار می کند؟

به دلیل انتشار استیبل کوین دای بر روی بلاک چین اتریوم، امکان انتقال این رمز ارز به طور مستقیم به هر شخص در هر نقطه از جهان وجود دارد. یعنی نیازی به واسطه هایی مانند بانک یا سایر نهادهای مالی نیست. ارزهای دیجیتال پایدار دیگری با ارزش یک دلار آمریکا وجود دارد. معروف ترین آنها USDT و USDC می باشند. آنها دارای پشتوانه ای از دلارهای واقعی آمریکا و دیگر اوراق بهادار هستند که توسط یک سازمان متمرکز کنترل می شوند. کوین دلار آمریکا هم یک کوین پشتوانه دار بسیار معروف است و به همان روش کار می کند.
دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز است. یعنی علاوه بر دارا بودن خواص کوین های پایدار، هیچ سازمان متمرکزی کنترل عرضه DAI های جدید در گردش را بر عهده ندارد.

بیشتر مطالعه کنید:  یو اس دی کوین چیست؟ نگاهی جامع به بازار USDC

تاریخچه تولید استیبل کوین دای چیست؟

در سال 2015، کریستنسن که سال قبل پروژه منبع باز MakerDAO را راه اندازی کرده بود، با گروهی از توسعه دهندگان پروتکل MakerDAO را ایجاد کرد. این پروتکل راه حل دریافت وام های ایمن با ارزهای دیجیتال را فراهم کرد.
در سال 2017، استیبل کوین دای طبق پروتکل Maker و به واسطه یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اتریوم انتشار یافت. هدف DAI آن بود که جهت دریافت وام از جنس ارز دیجیتال، از یک ارز رمزنگاری غیرمتمرکز بدون نوسان، به عنوان وثیقه استفاده شود.

کریستنسن مالکیت این پروژه را به جامعه MakerDAO به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز واگذار نمود. اداره این سازمان بر عهده کاربرانی در سراسر جهان که مالک ارز دیجیتال MakerDAO هستند، می باشد. صاحبان ارز MakerDAO توسط یک توافق مشترک حق دادن رای و تصمیم گیری دارند. هدف این توافق گسترش بیشتر قراردادهای هوشمند MakerDAO  است که توسعه DAI را نیز به همراه خواهد داشت. 

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش خرید تتر با پی پال (PayPal)

ایمنی معاملات و وام های دای چگونه تامین می شود؟

از استیبل کوین دای در خدمات مالی پرداخت و دریافت وام های غیرمتمرکز و سپرده سازی وجوه با دریافت سود، استفاده زیادی می شود. بازار کریپتو یک بازار پر نوسان است و DAI برای محافظت سرمایه کاربران در برابر نوسانات بازار، کاربرد زیادی دارد.

اشخاصی که با استیبل کوین DAI وام دریافت می‌کنند، لازم است حداقل 150 درصد ارزش وام خود را به عنوان وثیقه ارائه دهند. بنابراین جهت امنیت معاملات وام، شخص باید نسبت به ارزش وام خود، پول بیشتری را سپرده گذاری کند. اگر مقدار وثیقه به زیر 150 درصد برسد، وثیقه ای که وام گیرنده سپرده است به فروش رسیده و کارمزد ناچیزی نیز از او کسر می شود. به دلیل نوسانات بالا در بازار ارزهای دیجیتال، اگر از این حاشیه ایمنی بالا استفاده نگردد، ریسک انحلال عملیات وجود دارد.