امنیت تتر در مسئله مهمی همچون خرید و فروش تتر یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارند. گفتنی‎‌ست که در سال ۲۰۲۲ بازار ارز دیجیتال فراز و نشیب کم سابقه‌ای را تجربه کرده و در این زمان، ضرر‌های زیادی در مورد ارز‌های مختلف به ثبت رسیده که موجب شدند تا سرمایه‌گذاران خرده فروش بسیاری از این بازار خارج شوند. پس از این مدت افراد نیز در مورد سرمایه‌گذاری روی ارز‌های دیجیتال دچار تردید شده و با این سؤال مواجه شدند که کدام یک از رز‌های دیجیتال می‌تواند ایمن باشد؟

همانطور که می‌دانید تتر یکی از استیبل کوین‌های محبوب به شمار می‌رود و ثبات قیمت روز تتر موجب شده تا افراد زیادی بر روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند. اما با این وجود در خصوص امنیت تتر تردید دارند و نمی‌دانند سرمایه‌گذاری بر روی آن خوب است یا خیر. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به موضوع بررسی امنیت تتر بپردازیم.

آشنایی با استیبل کوین تتر

قبل از این که بخواهیم امنیت تتر را بررسی کنیم، بهتر است با استیل کوین‌ها آشنا شوید. استیبل کوین‌ها به ارز‌های دیجیتالی گفته می‌شوند که ارزش آن‌ها با دارایی‌های دیگر که معمولاً دلار آمریکا هستند، برابری می‌کند. در واقع چنین ارز‌هایی به منظور مقابله با کاهش نوسانات بازار ارز دیجیتال به وجود آمده‌اند.

به بیانی دیگر، برای این که بتوان تجارت ارز‌های دیجیتال را به صورت ساده‌تر و کارآمد‌تر انجام داد، استیبل کوین‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. البته باید گفت که علاوه بر این موضوع برای مسائل دیگر مانند پرداخت‌هایی که در برنامه‌های غیرمتمرکز صورت گرفته‌اند نیر به کار برده می‌شوند.

به عبارتی دیگر، تتر یکی از استیبل کوین‌هایی بوده که پشتوانه آن فیات است و امروزه به یکی از ارز‌های محبوب تبدیل شده که به صورت گسترده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیبل کوین‌هایی که دارای پشتوانه فیات هستند، برخلاف نمونه‌های دیگر استیبل کوین‌ها برای این که بتوانند ارزش خود را حفظ کنند از ذخیره ارز فیات مانند دلار آمریکا استفاده می‌کنند. این پشتوانه که به آن وثیقه فیات نیز گفته می‌شود توسط صادرکننده مرکزی ذخیره خواهد شد.

بنابراین یکی از موضوعاتی که موجب شده تا تتر به یکی از استیبل کوین‌های محبوب تبدیل شود، پشتوانه آن است. داشتن این پشتوانه موجب خواهد شد تا تتر از نوسانات بازار در‌ امان بماند و قیمت آن به طور شدیدی افزایش یا کاهش پیدا نکند.

امنیت ارز‌های دیجیتال

یکی از بحث‌های مورد توجه در مورد بازار ارز‌های دیجیتال، سقوط استیبل کوین‌های مختلف مانند تتر بود که موجب شد تا سرمایه‌گذارانی که قصد خرید این ارز را دارند دچار نگرانی و تردید شوند. با این وجود و با سقوط استیبل کوین‌های مختلف، بسیاری از افراد از این فرصت استفاده کرده و اقدام به خرید نمودند.

گفته‌ها حاکی از این است که هدف از سقوط برخی استیبل کوین‌ها مانند تتر، ایجاد مقدار زیادی جریان خروجی و در نهایت آسیب به نقدینگی تتر بود؛ در آخر نیز خرید دوباره ارز‌های دیجیتال تتر با قیمت کمتر، فشار میلیاردی را ایجاد کرد. در خصوص صندوق‌های تأمینی نیز یک باور در میان عموم مطرح شده بود که بیان می‌داشت پشتوانه رمز ارز‌های تتر، دلار واقعی نیست.

با این حال تاکنون بیانه‌ای از طرف بنیانگذاران این استیبل کوین مبنی بر این که مطلب فوق شایعه بوده یا خیر، مطرح نشده است.

آیا تتر همیشه ایمن بوده است؟

از گذشته تاکنون تتر از FUD سهم چشم‌گیری داشته و اولین باری که یک انتقاد در مورد آن مطرح شد سال ۲۰۱۷ و در مجله نیویورک تایمز بود. پس از گذشت یک سال از مقاله مجله نیویورک تایمز، یک مقاله تحقیقاتی دیگر منتشر شد که برخی از نویسندگان آن ادعا کردند با وجود این که بازار برای خرید‌های تتر زمان‌بندی شده اما قیمت بیت کوین افزایش زیادی داشته است. در نهایت نیز از این استدلال یک نتیجه دریافت نمودند تحت این عنوان که ذخایر تتر کافی نیست!

در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که Bitfinex مبلغی برابر با ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌های شرکت و مشتریان را برای Crypto Capital Corp پرداخت کرده است. اما در نهایت Crypto Capital در خصوص حساب بانکی لهستانی خود با مشکلات متعددی در مواجهه با مقامات برخورد کرد که در نتیجه آن Bitfinex به همراه دیگر وجوه، قفل گردید.

اما برای حل این مشکل یک راه حل وجود داشت، آن هم این که به منظور پشتیبانی از توکن‌های ارز دیجیتال تتر، برای ذخایری که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، یک کارت اعتباری را به کار ببرند ولی در نهایت این راه حل موجب شد تا در پشتیبانی تتر یک حفره بزرگ ایجاد شود.

پس از آن، در اکتبر سال ۲۰۲۱ یک کمیسیون به نام “معاملات آتی کالا” مبلغ ۴۱ میلیون دلار را به عنوان جریمه برای تتر در نظر گرفت. دلیل جریمه این بود که استیبل کوین‌های آن از ذخایر فیات پشتیبانی می‌کردند؛ به علاوه نشان دهنده این بود که تتر نتوانسته حسابرسی ذخایر خود را کامل گرداند.

واقعاً چه چیزی از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کند؟

افرادی که اغلب مباحث آموزش ارز دیجیتال را بررسی می‌کنند معمولاً با این سؤال مواجه می‌شوند که واقعاً چه چیزی از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کند؟ در این خصوص باید بدانید که قبل از سال ۲۰۲۱ تتر ۳ گزارش ارائه کرد تا بتواند موجودی ذخیره خود را اثبات کند که البته هیچ یک از این گزارش‌ها تأیید نشدند. پس از آن زمان، تصمیم گرفته شد تا گزارش‌های عمیق‌تری ارائه شود.

در سال ۲۰۱۹ نیز تتر بیانیه افشا شده خود را به روز کرد و اذعان داشت که توکن‌های این ارز دیجیتال با استفاده از سپرده‌های صددرصدی دلار پشتیبانی نخواهند شد؛ این در حالی است که امروزه تتر ادعا کرده پشتیبانی آن توسط صددرصد ذخایر صورت می‌گیرد که این ذخایر می‌تواند شامل معادل‌های نقدی، ارز‌های سنتی، دارایی‌های وام تتر به افراد ثالث و مطالبات دیگر باشد.

با وجود تمام این گفته‌ها یک سؤال مهم مطرح می‌شود، این که با وجود تجربه فراز و نشیب‎‌هایی که تتر پشت سر گذاشته آیا باز هم می‌تواند ایمن باشد؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم در مورد امنیت تتر هیچ پاسخ قطعای وجود ندارد و تمام افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارند باید ریسک‌های آن را به عنوان یک موضوع جداگانه بررسی کنند.

خطرات مرتبط با امنیت تتر

با توجه به گفته‌های اعلام شده توسط تتر و نشان دهنده بودن این که پشتیبانی تتر به وسیله پول نقد و دارایی‌های نقدی صورت می‌گیرد باز هم خطراتی در مورد آن وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پروژه متمرکز

تتر برخلاف بسیاری از استیبل کوین‌ها بر یک شرکت تمرکز داشته که این شرکت از کاربران خود درخواست دارد تا اعتمادشان را بر روی یک نقطه شکست قرار دهند.

شکست تتر مساوی با از بین رفتن کل ارز دیجیتال

برای این که بتوان اهمیت شکست تتر را بهتر درک کرد باید نسبت به گستردگی تتر در بازار ارز دیجیتال اطلاعاتی را به دست آورد. در واقع امروزه تتر را به عنوان بزرگ‌ترین استیل کوین از لحاظ ارزش می‌دانند که در میان بزرگ‌ترین ارز‌های موجود، رتبه سوم را از آن خود کرده است.

همچنین ۸۵ درصد از حجم بیت کوین را این استیبل کوین تشکیل داده که با شکست آن می‌توان انتظار داشت بیت کوین با سقوط ۵۰۰۰ دلاری رو به رو خواهد شد. بنابراین باید گفت که شکست تتر می‌تواند تأثیر زیادی بر روی دنیای ارز دیجیتال داشته باشد.

مقررات بانکی نامشخص، وضعیت نظارتی و شیوه‌های حسابرسی

تتر از زمان ایجاد تاکنون فقط یک انتقال از شریک بانکی و حوزه نظارتی خود به حوزه دیگر داشته که این روند و عملکرد موجب شده است تا نگرانی‌هایی در مورد مشروعیت تتر و جایگاه قانونی آن به وجود بیاید.

نحوه خرید استیبل کوین تتر

با توجه به مطالب فوق که در مورد امنیت تتر عنوان شد، در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارید باید ریسک‌ها و خطرات آن را در نظر بگیرید؛ زیرا تتر از جمله استیبل کوین‌های اصلی بوده که می‌توان آن را در صرافی‌های مختلف معامله کرد. همچنین پلتفرم‌های زیادی نیز مانند بایننس، آن را ارائه می‌دهند که می‌توانید برای خرید به این پلتفرم‌ها مراجعه نمایید.

جمع ‌بندی

با وجود ارائه مطلب فوق در سایت دیجیکس ۲۴ که در خصوص امنیت تتر مطرح شد ممکن است این سؤال به وجود بیاید که آیا بر روی تتر سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر؟ همانطور که می‌دانید تتر یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود، اما این محبوبیت بدان معنا نیست که کاملاً ایمن بوده و هیچ خطری سرمایه افراد را تهدید نمی‌کند چرا که هر کدام از ارزهای دیجیتال در کنار مزایای خود می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که باید به آنها توجه گردد.

ضمن این که ارز دیجیتال تتر از گذشته تاکنون شرایط و نوسانات مختلفی را تجربه کرده است؛ بنابراین نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد که تتر ایمن است یا خیر؛ پس در صورت سرمایه‌گذاری بر روی تتر باید ریسک‌های آن را بررسی کنید تا بتوانید به صورت آگاهانه سرمایه‌گذاری نمایید.

https://www.benzinga.com/money/is-tether-usdt-safe