ارز دیجیتال bnb توکن بومی شبکه بایننس اسمارت چین است. این شبکه بلاکچین متعلق به صرافی بایننس است که هدف اصلی از ایجاد آن افزایش سرعت و کاهش کارمزد مربوط به تراکنش‌ها می باشد.

همان‌طور که می‌دانید، صرافی بایننس از نظر حجم معاملات به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های کریپتویی جهان شناخته می‌شود. ویژگی‌ها و مزایای فوق‌العاده این شبکه باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به خرید ارز bnb و سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت روی این ارز دیجیتال علاقه‌مند شوند.

کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن این ارز دیجیتال برای مبادله انواع رمزارزها و پرداخت هزینه‌های مختلف در صرافی بایننس از آن استفاده کنند. در این مطلب با شبکه بایننس اسمارت چین، رمزارز بومی bnb و سایر توکن‌ها و پروژه‌های محبوب این شبکه بلاک چین آشنا می‌شویم.

بایننس چین (Binance Chain) چیست؟

پیش از پرداختن به روش خرید ارز bnb و ویژگی‌های این ارز دیجیتال، بهتر است کمی با شبکه بلاک چین این رمزارز آشنا شویم.

بایننس چین شبکه‌ای است که در آوریل سال 2019 میلادی با تمرکز بر ایجاد امکان انجام معاملات سریع و غیرمتمرکز توسط صرافی بزرگ بایننس یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی ایجاد شد.

یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز جهان کریپتو یعنی بایننس دکس (Binance DEX) روی همین شبکه راه‌اندازی شده است. بایننس دکس در حال حاضر بزرگترین صرافی غیرمتمرکز جهان به شمار می‌آید.

شبکه بایننس چین نیز درست مانند بسیاری دیگر از شبکه‌های بلاک چین با چالش مقیاس‌پذیری مواجه است. این شبکه از انعطاف‌پذیری لازم برای اجرای قراردادهای هوشمند برخوردار نیست، زیرا قراردادهای هوشمند در شبکه یا سیستمی که برای انجام معاملات و تراکنش‌های سریع بهینه‌سازی شده باشد، باعث شلوغی شبکه می‌شوند.

به عنوان مثال، بازی کریپتویی محبوب کریپتو کیتیز در زمانی که در اوج محبوبیت قرار داشت، باعث اختلال در بلاک چین اتریوم شد.

توسعه‌دهندگان شبکه بایننس چین برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری این شبکه به سرعت دست به کار شدند و به سراغ یافتن راه‌حل مناسب رفتند که در نهایت باعث تولد زنجیره هوشمند بایننس یا همان BSC شد.

بایننس اسمارت چین (Smart Chain) چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) یک شبکه بلاک چین است که به موازات شبکه بایننس چین کار می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، شبکه بایننس چین با محدودیت‌های روبه‌رو بود. در شبکه بایننس اسمارت چین تلاش شده است تا این محدودیت‌ها به صورت کامل از بین بروند یا تا حد امکان کاهش پیدا کنند.

بایننس اسمارت چین (Smart Chain) چیست؟

برخلاف شبکه بایننس چین، شبکه بایننس اسمارت چین از قابلیت توسعه قرارداد هوشمند برخوردار است و به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم یا همان EVM سازگاری دارد.

هدف اصلی از راه‌اندازی این شبکه بلاک چین، حفظ و افزایش توان عملیاتی شبکه بایننس چین و ایجاد امکان معرفی قراردادهای هوشمند در داخل این اکوسیستم است.

توجه داشته باشید که بایننس اسمارت چین یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم نیست. در واقع BSC نوعی شبکه بلاک چین مستقل است که حتی در صورت آفلاین شدن شبکه بایننس چین نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اما به طور کلی این دو شبکه از نظر طراحی و ساختار شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. افرادی که قصد خرید و فروش Binance coin را دارند، می‌توانند در این شبکه BSC از این دارایی دیجیتال برای پرداخت هزینه‌ها یا مبادله ارزهای دیحیتال استفاده کنند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه BSC با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است
  • برخورداری از الگوریتم اثبات اعتبار سهام PoSA که از آن برای استیکینگ ارز دیجیتال BNB در صرافی بایننس نیز استفاده می‌شود
  • شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین امکان انتقال میان‌زنجیره‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند
  • بایننس اسمارت چین در مقایسه با بلاک چین اتریوم سرعت بالاتری دارد 

بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی رمزارز بایننس کوین یا استفاده از خدمات متنوع صرافی بایننس را دارند، در قدم اول باید با نحوه عملکرد شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین آشنا شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم، شبکه بایننس اسمارت چین از الگوریتم اثبات اعتبار سهام PoSA استفاده می‌کند. در این الگوریتم، کاربران می‌توانند با خرید ارز دیجیتال بی ان بی و استیک کردن این ارز دیجیتال به یکی از ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌های شبکه بایننس اسمارت چین تبدیل شوند.

این اعتبارسنج‌ها در صورت می‌توانند در ازای ارائه یک بلاک معتبر در شبکه بایننس اسمارت چین کارمزد تراکنش‌های داخل بلاک را به عنوان پاداش دریافت کنند.

از طرف دیگر، شبکه بلاک چین اسمارت بایننس چین امکان انتقال میان زنجیره‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند. در این شبکه، به منظور انتقال یکپارچه دارایی‌های دیجیتالی از بلاک چینی به بلاک چین دیگر از معماری دوزنجیره‌ای استفاده می‌شود.

به این صورت، این شبکه نه تنها می‌تواند سرعت انجام تراکش‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد، بلکه امکان ساخت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را برای کاربران فراهم می‌کند. بایننس اسمارت چین شبکه‌ای مستقل است که می‌تواند به عنوان مکمل شبکه بایننس چین عمل کند.

چرا از بایننس اسمارت چین در پروژه‌ها استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، صرافی بایننس با راه‌اندازی شبکه بلاک چین اختصاصی خود اهداف بلند پروازانه‌ای را دنبال می‌کند. در حال حاضر، فعالیت شما در شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین تنها به خرید و فروش بایننس کوین محدود نمی‌شود.

هر چند خرید ارز بایننس کوین یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید، بایننس اسمارت چین امکانات متنوع دیگری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

ویژگی‌های و امکانات منحصربه‌فرد بایننس اسمارت چین باعث شده‌اند که بسیاری از پروژه‌ها برای اجرایی کردن اهداف خود به سراغ این شبکه بلاک چین بروند.

در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ دنیای کریپتو روی شبکه بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده‌اند. سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که چرا در پروژه‌های کریپتویی از شبکه بایننس اسمارت چین استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین دلایل محبوبیت زنجیره هوشمند بایننس (BSC) در میان پروژه‌های کریپتویی عبارتند از:

  • سرعت بالای شبکه BSC
  • امنیت بالای شبکه بایننس اسمارت چین
  • امکان کنترل منابع مالی
  • حفظ حریم خصوصی کاربران در اکوسیستم رمزنگاری‌شده
  • تجربه کاربری مناسب

تفاوت بایننس اسمارت چین با بلاکچین اتریوم

یکی از سوالات مهمی که برای طیف وسیعی از کاربران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو به وجود می‌آید، این است که شبکه بایننس اسمارت چین چه تفاوتی با شبکه بلاک چین اتریوم دارد؟ هر چند این دو شبکه بلاک چین شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما در برخی از موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت بایننس اسمارت چین با بلاکچین اتریوم

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان شبکه بایننس اسمارت چین و بلاک چین اتریوم به مکانیسم اجماع مورد استفاده توسط این شبکه‌ها مربوط می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، بایننس اسمارت چین از الگوریتم PoSA یا گواه اثبات اعتبار سهام استفاده می‌کند.

استفاده از این مکانیسم اجماع باعث شده است که کاربران این شبکه بتوانند با خرید ارز بایننس کوین معاملات و تراکنش‌های خود را روی شبکه بایننس اسمارت چین با سرعت بیشتر و پرداخت کارمزد کمتر انجام دهند.

تیم توسعه‌دهنده شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین به صورت مداوم در حال تلاش برای به‌روزرسانی این شبکه و بهبود عملکرد و کارایی آن هستند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه باعث شده است که بسیاری از کارشناسان دنیای کریپتو بایننس اسمارت چین را قاتل بلاک چین اتریوم بدانند.

این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آینده شبکه BSC بتواند جایگاه بلاک چنی اتریوم را به طور کامل تسخیر کند. در حال حاضر نیز بسیاری از پروژه‌های کریپتویی بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین اجرا می‌شوند.

بایننس کوین (BNB)، توکن بومی شبکه اسمارت چین

همان‌طور که می‌دانید، شبکه‌های بلاک چین دارای یک توکن بومی هستند که معمولا برای انجام تراکنش‌ها روی بلاک چین مورد نظر از همین توکن بومی استفاده می‌شود. شبکه بایننس اسمارت چین نیز از این قاعده جدا نیست و توسعه‌دهندگان این شبکه توکن بومی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

توکن بومی بایننس اسمارت چین، بایننس کوین (BNB) نام دارد. جالب است بدانید که بایننس کوین در ابتدا مبتنی بر بلاک چین اتریوم و براساس استاندارد ERC-20 فعالیت می‌کرد، اما در مدت کوتاهی به شبکه بلاک چین بومی خود یعنی بایننس چین منتقل شد.

کاربران و معامله‌گران می‌توانند با خرید ارز بی ان بی (BNB)، در شبکه بایننس اسمارت چین به فعالیت‌های مختلفی بپردازند.

مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین عبارتند از:

  • خرید و فروش بایننس کوین: یکی از مهم‌ترین کاربردهای BNB انجام معامله در بازار ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر، ارز دیجیتال بایننس کوین یکی از 10 رمزارز برتر دنیا و بسیاری از معامله‌گران با خرید و فروش این رمزارز سود کلانی را به دست آورده‌اند
  • پرداخت کارمزد تراکنش‌ها: از دیگر کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین می‌توان به امکان پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس اشاره کرد. استفاده از BNB برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس معمولا باعث برخورداری از تخفیف‌های ویژه می‌شود و می‌تواند هزینه شما برای انجام تراکنش‌ها را کاهش دهد

معروف‌ترین توکن‌های شبکه بایننس اسمارت چین

شبکه بایننس اسمارت چین تنها از توکن بومی خود یعنی بایننس کوین پشتیبانی نمی‌کند. علاوه‌بر امکان خرید BNB در بایننس اسمارت چین، شما می‌توانید بر بستر این شبکه بلاک چین طیف وسیعی از ارزهای دیحیتال موجود در بازار کریپتو را خرید و فروش کنید.

معروف‌ترین توکن‌های شبکه بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین امکان راه‌اندازی و ایجاد توکن‌های مختلف به صورت غیرمتمرکز و با بالاترین سرعت ممکن را فراهم می‌کند. به همین علت بسیاری از پروژه‌ها برای ایجاد توکن به سراغ این بلاک چین می‌روند.

از معروف‌تری توکن‌های شبکه BSC می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • توکن CAKE
  • توکن SAFEMOON
  • توکن GMT
  • توکن GALA
  • توکن CYBER

بهترین پروژه‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین

همان‌طور که اشاره کردیم، امنیت  و سرعت بالای شبکه بایننس چین در کنار ویژگی‌هایی مانند حفظ حریم خصوصی و امکان کنترل منابع باعث شده‌اند که بسیاری از پروژه‌ها برای اجرایی کردن اهداف خود به سراغ این شبکه بلاک چین بروند. در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه‌های کریپتویی روی این شبکه بلاک چین در حال اجرا هستند.

بهترین پروژه‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین عبارتند از:

  • پروژه Venus
  • پروژه radiant
  • پروژه zeroswap
  • پروژه mercor
  • پروژه midas miner
  • پروژه ApolloX

اکسپلورر اختصاصی بایننس اسمارت چین

شما برای بررسی آدرس قراردادهای هوشمند، بررسی وضعیت تراکنش‌ها یا سایر فعالیت‌ها روی شبکه بلاک چین مورد نظر، باید به اکسپلورر همان شبکه مراجعه کنید. اکسپلورر یا مرورگر بایننس اسمارت چین نوعی رابط کاربری است که به صورت مستقیم با این شبکه بلاک چین در ارتباط بوده و اطلاعات مورد نیاز را به کاربران نمایش می‌دهد.

شما برای جستجو و بررسی اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خود در شبکه بایننس اسمارت چین به این اکسپلورر مراجعه کنید. مهم‌ترین کاربردهای اکسپلورر اختصاصی بایننس اسمارت چین عبارتند از:

  • بررسی آدرس قرارداد هوشمند توکن‌ها
  • بررسی وضعیت تراکنش‌ها

نحوه انتقال BNB از بایننس چین به اسمارت چین

ممکن است شما پس از خرید ارز bnb تمایل داشته باشید که دارایی‌های دیجیتالی خود را از شبکه بایننس چین به BSC منتقل کنید. به این صورت، کاربران و معامله‌گران می‌توانند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر دو بلاک چین بهره‌مند شوند. انتقال بایننس کوین از بایننس چین به بایننس اسمارت چین با هزینه بسیار پایینی انجام می‌شود.

برای انتقال ارز دیجیتال BNB از بایننس چین به BSC می‌توان از ابزاری به نام Binance Bridge استفاده کرد. همان‌طور که از نام آن پیدا است، ابزار Binance Bridge مانند یک پل عمل کرده و امکان انتقال ارز BNB از شبکه‌ای به شبکه دیگر را فراهم می‎کند.

زمانی که روی بایننس چین به قرارداد بریج توکنی ارسال کنید، مقدار معادل آن توکن در شبکه بایننس اسمارت چین در قالب توکن BNB دریافت خواهد شد.

خرید ارز bnb؛ گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری

بایننس کوین به عنوان توکن بومی شبکه اسمارت بایننس چین شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال از ارزش بازار بالایی برخوردار است و در حال حاضر در جمع 10 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو قرار دارد.

می‌توان از ارز دیجیتال BNB برای معامله، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس و … استفاده کرد. امروزه بسیاری از صرافی‌های معتبر ایرانی نیز امکان خرید ارز بایننس کوین را با قیمت bnb امروز برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند.

این ارز دیجیتال در کنار تمامی مزایا و کاربردهای خود، یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو نیز به شمار می‌آید.

سوالات متداول

برترین پروتکل‌های زنجیره هوشمند بایننس کدام پروتکل‌ها هستند؟

پروتکل‌ زیرو سواپ، کریم فایننس، اسپارتان، فورتیوب و باونس از برترین پروتکل‌های بایننس اسمارت چین به شمار می‌آیند.

بهترین روش برای خرید ارز bnb چیست؟

بهترین روش خرید ارز bnb مراجعه به صرافی‌های ایرانی یا خارجی است. توجه داشته باشید که برای خرید این رمزارز حتما باید از معتبر بودن صرافی مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

پس از خرید ارز bnb این توکن را در چه کیف پولی ذخیره کنیم؟

بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از توکن BNB پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای ذخیره این ارز دیجیتال از کیف پول تراست ولت، کوینومی، لجر نانو اس و … استفاده کنید.