ماینرهای اتریوم مکانیزمی هستند که طی آن ارزهای دیجیتال اتر را در شبکه ساخته و وظیفه دارند پرداخت پاداش‌هایی که در قالب اتر هستند را نیز بر عهده بگیرند. با توجه به این که مکانیزم اثبات کار بر اساس عملکرد هش‌ها فعالیت می‌کند، ماینرها با ساخت ارزهای دیجیتال این مکانیزم را به درستی انجام می‌دهند. حالا سوال اینجاست که ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰ چه آینده‌ای داشتند؟ با توجه به این که اتریوم به اثبات سهام روی آورد، چه آینده‌ای در انتظار ماینرهای اتریوم است؟ آیا باز هم قابل استفاده هستند یا خیر؟ در ادامه با دیجیکس 24 همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم.

چگونه اتریوم انتقال یافت؟

اگر به گذشته خیلی نزدیک نگاه کنید عمر انتقال اتریم از اثبات کار به اثبات سهام کمتر از دو سال است، البته یک مسیر انتقال طولانی که در پایان آن جهش و تحول جذابی را شاهد خواهید بود. این شبکه بلاک چین طی یک به روزرسانی مهم و حساس تحت عنوان مرج با مین نت همراه و در نهایت به بیکن چین ملحق شد که بر اساس این تحول به اثبات سهام تغییر یافت.

در اواخر سال ۲۰۲۰ قابلیتی به نام بیکن چین ایجاد شد که بر اساس آن امکان سرمایه‌گذاری در ETH برای کاربران به وجود آمد. با ایجاد این تغییرات کاربران زیادی با هدف کسب سود بیشتر و پشتیبانی از این انتقال اتر خود را به سهام تبدیل می‌کردند، البته پس از به روزرسانی مرج استخراج این ارز با مشکلات و سختی‌های زیادی همراه بود که دلیل آن وجود بمب سختی بود و با هدف پشتیبانی و حمایت از شرط‌بندی یا همان استکینگ در مقابل استخراج اتریوم طراحی شد.

پس از این تغییرات بنیاد اتریوم برای توسعه دهندگان خود اپلیکیشنی طراحی نمود تا بتوانند خارج از محیط مرج بر روی اپ‌های خود به روزرسانی‌هایی را انجام دهند. در واقع با ایجاد شبکه تست کینتسوگی توانست تغییرات مرجع را به تست نت عمومی بیاورد به طوری که با این اقدام نشان داد تیم توسعه دهنده در عرصه عمومی در حال توسعه و پیشرفت است.

بیشتر مطالعه کنید:  تحلیل بنیادی چیست؟ معرفی انواع روش‌های Fundamental analysis

اما با وجود این تغییرات چشمگیر همچنان برخی معتقد بودند که اتریوم ۲ هرگز پا به عرصه نخواهد گذاشت، در حالی که ورود کینتسوگی با عملکرد خود توانست توجه همه را جلب کند. گفتنی است که از زمان راه اندازی بیکن چین تا به امروز یعنی سه سال ۳۵ میلیارد دلار در آن به اشتراک گذاشته شده که ۷.۵ درصد از میزان ETH به شمار می‌آید، بر این اساس می‌توان این به روزرسانی را رمز موفقیت و سودآوری معرفی نمود.

پیش‌بینی آینده ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰!

پس از مقدمه چینی‌های عنوان شده به پرسش اصلی خود می‌رسیم که سرنوشت ماینرهای اتریوم چه خواهد شد؟ باید چه اقداماتی انجام دهند؟ آیا می‌توان این وضعیت را با موفقیت ادامه داد؟ آیا تغییرات دیگری لازم است؟

در پاسخ به تمامی سوالات باید این گونه توضیح داد که امروزه بازار کریپتوکارنسی رو به کسادی است و استخراج ارزهای دیجیتال همانند اول به نظر چندان سودآور نیست. یک کاربر با استفاده از کارت گرافیک انویدیا ۳۰۸۰ قابلیت استخراج اتریوم تا ۳.۵۰ دلار را دارد، این در حالی است که هزینه‌های مازاد نیز وجود دارد؛ طوری که این مبلغ حتی از نصف سود در اواخر سال ۲۰۲۱ نیز کمتر است.

وجود به روزرسانی مرج یکی از علل اصلی عدم سودآوری استخراج اتریوم است، علاوه بر این سختی کار استخراج را تا حدودی بیهوده می‌کند؛ به گونه‌ای که کاربران در حین استخراج یا پس از پایان کار به فکر فروش کارت گرافیک خود برای استکینگ می‌افتند و یا به سراغ کوین دیگری می‌روند.

البته استخراج کوین‌های دیگر مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سود آوری بسیار کم اشاره کرد و دلیل این امر کم ارزش بودن این کوین‌ها به نسبت اتریوم است. اما به طور کلی درباره سرنوشت ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰ روایات زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انقراض استخراج کارت گرافیک‌ها

امروزه هر استخراج نقش مهمی در هش ریت شبکه دارد که در میان آن‌ها اتریوم در یک حاشیه امن قرار گرفته است و به طور کلی استخراج اتریوم نقطه امن‌تر به شمار می‌آید. البته اخیرا به روزرسانی‌ها سبب شده تا ماینرها به دنبال گزینه‌های بهتری برای استخراج باشند اما مطمئنا نمی‌توانند یک کوین مطمئن با درصد هش ریت اتریوم را بیابند؛ با این حال چنانچه ماینرها نتوانند پس از اتریوم ۲.۰ جایگزین خوبی پیدا کنند محکوم به انقراض هستند.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش استخراج بیت کوین - مزایا و معایت استخراج بیت کوین

یافتن مورد دلخواه برای استخراج با کارت گرافیک

بدون شک در بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی هیچ چیز غیرممکن نیست و شاید همین امر سبب شده تا ماینرها تمایل داشته باشند از سخت‌افزارهای قدیم خود استفاده کنند. در واقع آن‌ها معتقدند که ارزش آلت کوین‌ها با افزایش نرخ هش آن‌ها رابطه مستقیم دارد. به بیان دیگر آن‌ها بر این باورند که توجه بیشتر جامعه به استخراج کوین‌ها باعث افزایش ارزش آن خواهد شد.

این باور تا حدودی امکان‌پذیر نیست و دلیل آن ارزش‌گذاری پیچیده یک کوین از میزان سودآوری آن است. در واقع دیگر کوین‌ها ارزش چندانی ندارند که استخراج آن‌ها سودآورتر باشد و به نوعی می‌توان گفت که ماینرها تیری در تاریکی رها کردند و به دنبال کورسوی امید در روشنایی هستند.

حذف نیمی برای ماندگاری نیم دیگر

یکی دیگر از سناریوهایی که درباره سرنوشت ماینرها پس از اتریوم ۲.۰ گمانه زنی می‌شود، ترکیب دو سرنوشت فوق است. بر اساس این سناریو بسیاری معتقدند که با نزدیک شدن زمان ادغام و یا مدت کوتاهی پس از آن بسیاری از ماینرها سعی دارند تا سخت‌افزارهای خود را بفروشند و به نوعی از این بازار خارج شوند؛ در صورت بروز چنین اتفاقی به سادگی می‌توان سرنوشت دیگر ماینرها را حدس زد.

فروش سخت‌افزار برای ماینرها به نوعی تسلیم شدن در برابر اتفاقاتی است که رخ داده، البته آن‌ها می‌توانند از این راه نیز به کسب سود برسند چرا که بازار فروش CPU‌ها در رقابت شدیدی است به طوری که قیمت مدل‌های دسته دوم در بازارهای آنلاین گاهی بیشتر از مدل‌های نو به ثبت می‌رسد.

جمع ‌بندی

سرنوشت و آینده ماینرها پس از اتریوم ۲.۰ به گونه‌ای است که کاربران را با یک دوراهی سخت مواجه کرده با این سوال که آیا در این راه باقی بمانند یا خیر؟ بدن شک کسب سود در این راه با مشکلات زیادی همراه است اما نمی‌توان با اطمینان از بازار ارز سخن گفت چرا که هر اتفاق ناگهانی باعث می‌شود تا ورق به حالت مخالف برگردد. به عبارتی می‌توان گفت که پیش‌بینی قطعی در مورد این بازار غیرممکن است.