با پیشرفت تکنولوژی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری و پرداخت الکترونیکی در حال افزایش استقبال است. رمزارزها به دلیل سادگی در استفاده و سرعت تراکنش بالا، جایگزین مناسبی برای ارزهای سنتی شده‌اند.

با این حال با توجه به این که این دارایی‌ها باید در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری شوند، حفظ امنیت این کیف پول‌ها بسیار مهم است. از این رو در این مطلب با ۱۰ روش جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال، اصول افزایش امنیت آن و بازیابی ارز دیجیتال هک شده آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال، یک نرم‌افزار است بر روی گوشی، لپ تاپ یا مرورگر شما نصب شده و به شما اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال مورد نظر حود را در آن ذخیره و مدیریت کنید. این رمزارزها ممکن است شامل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای مشابه باشند و به همین دلیل حفظ امنیت کیف پول برای جلوگیری از هک ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران

زیرا کیف پول حاوی ارزهای دیجیتال شما است و هکرها همواره در تلاش هستند تا به این ارزها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را سرقت کنند. توصیه رایجی که برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد این است که با استفاده از رمزنگاری قوی و ایجاد پسوردهای قدرتمند، می‌توانید کیف پول خود را از حضور هکرها در امان نگه دارید.

هک کیف پول ارز دیجیتال چگونه اتفاق می‌افتد؟

هک شدن کیف پول ارز دیجیتال به معنای نفوذ و دستیابی غیرقانونی به اطلاعات یا دارایی‌های موجود در یک والت ارز دیجیتال است. کیف پول، بستری است که امکان نگهداری، مدیریت و انتقال ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای مشابه را فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی: ۴ راه افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال برای جلوگیری از هک

هک کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند شامل دستیابی به کلیدهای خصوصی کاربران، تغییر ارزش رمزارزهای موجود در کیف پول یا حتی دستیابی به تراکنش‌ها و تاریخچه انتقال وجوه باشد.

هک کردن به طور کلی فعالیتی غیرقانونی است که می‌تواند از طریق برنامه هک ارز دیجیتال و یا حتی در حالات خاص هک صرافی ارز دیجیتال و در نتیجه ضرر و زیان بسیار به صاحبان سرمایه باشد. برای جلوگیری از هک شدن، از انتخاب یک کیف پول امن و قابل اعتماد و استفاده از روش‌های احراز هویت دو مرحله‌ای مانند تایید هویت اثر انگشت، تایید هویت از طریق پیامک و Google Authenticator استفاده کنید. همچنین، به‌روز بودن نرم‌افزار کیف پول و استفاده از رمز عبور قوی و مناسب نیز می‌تواند امنیت کیف پول شما ارتقاء ببخشد.

انواع روش سرقت و هک دارایی‌های دیجیتال

از گذشته انواع روش‌های سرقت و هک دارایی‌های دیجیتال یکی از موضوعات مهم و حساس در حوزه فناوری اطلاعات بوده است. اما به تازگی این روش‌ها به دنیای بازارهای مالی به ویژه ارزهای دیجیتال نیز وارد شده است و نگرانی‌های بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاران و به طور کلی فعالان بازار رمزارزها به وجود آورده است. در ادامه با پنج روش رایج سرقت و هک دارایی‌های دیجیتال آشنا می‌شویم.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران

حملات فیشینگ

حملات فیشینگ یکی از رایج‌ترین و فریبنده‌ترین روش‌هایی است که هکرها برای دسترسی غیرمجاز به دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. مجرمان سایبری با ظاهر شدن به‌عنوان نهادهای قابل اعتماد از طریق ایمیل‌ها یا وب‌سایت‌هایی که به دقت ساخته شده‌اند، کاربران را فریب می‌دهند تا اطلاعات حساسی مانند مشخصات ورود به سیستم یا جزئیات کیف پول ارز دیجیتال آن‌ها را فاش کنند.

هوشیاری و آموزش در شناسایی تلاش‌ها و حملات فیشینگ و پیشگیری از موفقیت آن‌ها برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال بسیار مهم است.

بدافزار و باج‌افزار

بدافزارها و باج‌افزارها برنامه‌های نرم‌افزاری مخربی هستند که از آسیب‌پذیری‌های سیستم‌ها برای نفوذ و به خطر انداختن دارایی‌های دیجیتال سوء استفاده می‌کنند. بدافزار را می‌توان از طریق فایل‌های آلوده، دانلودها یا حتی وب‌سایت‌های در معرض خطر به سیستم کاربران تزریق کرد، در حالی که باج‌افزار فایل‌ها را رمزگذاری می‌کند و برای انتشار یا عدم انتشار آن‌ها باج می‌خواهد.

بیشتر مطالعه کنید:  بولران بعدی کریپتو احتمالا در سال ۲۰۲۴ - بررسی ۶ عامل مهم

اجرای اقدامات امنیت سایبری قوی مانند فایروال، نرم‌افزار آنتی‌ویروس و به‌روز‌رسانی منظم سیستم، می‌تواند به جلوگیری از این حملات و در نتیجه هک نشدن والت شما کمک کند.

مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی یک تکنیک دستکاری روانشناختی است که برای فریب دادن افراد به منظور افشای اطلاعات محرمانه یا اعطای دسترسی غیرمجاز به سیستم و یا کیف پول ارز دیجیتال آن‌ها استفاده می‌شود.

این روش به جای آسیب‌پذیری‌های فنی، از روان‌شناسی انسان استفاده می‌کند. هکرها ممکن است از تاکتیک‌هایی مانند جعل هویت افراد مورد اعتماد، ایجاد حس فوریت یا استخراج اطلاعات از طریق مکالمات فریبنده استفاده کنند. بنابراین محتاط بودن، تایید درخواست‌ها و شک و تردید برای جلوگیری از حملات مهندسی اجتماعی حیاتی است.

حمله صفر روزه

حمله صفر روزه یا Zero-Day Exploits، آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری را هدف قرار می‌دهند که برای توسعه‌دهندگان ناشناخته است و در واقع به کاربران حمله می‌کند. مجرمان سایبری از این شکاف‌های امنیتی قبل از اینکه توسعه‌دهندگان بتوانند آن‌ها را رفع کنند، سوء استفاده می‌کنند.

پس از کشف این باگ‌ها و ایرادات، هکرها می‌توانند آنها را در دارک وب فروخته یا برای حملات هدفمند استفاده کنند. استفاده از به‌روزرسانی‌ها و همچنین استفاده از سیستم‌های تشخیص نفوذ، می‌تواند به کاهش خطر قربانی شدن در اثر حمله صفر روزه کمک کند.

تهدیدات داخلی

در حالی که تهدیدهای خارجی اغلب در کانون توجه قرار می‌گیرند، تهدیدات داخلی نیز خطر قابل توجهی برای دارایی‌های دیجیتال به همراه دارند. افراد داخلی با دسترسی مجاز مانند کارمندان یا سایر اپراتورها در شرکت‌ها و یا صرافی‌ها، ممکن است از امتیازات خود برای سرقت اطلاعات مشتریان و هک کیف پول ارز دیجیتال آن‌ها سوء استفاده کنند. اجرای کنترل‌های دسترسی قوی، انجام قوانین منظم و پرورش فرهنگ آگاهی امنیتی می‌تواند خطر تهدیدات داخلی را کاهش دهد.

روش‌های جلوگیری از هک کیف پول ارزهای دیجیتال

با افزایش محبوبیت رمزارزها در میان سرمایه‌گذاران، اطمینان از امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال بسیار مهم است. با پیشرفت روزافزون هکرها و روش‌های سرقت دارایی‌های دیجیتال، حفاظت از این دارایی‌ها اهمیت قابل توجهی پیدا می‌کند. از این رو در ادامه با ده روش موثر برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال

انتخاب یک کیف پول امن

اساس محافظت از هک کیف پول ارز دیجیتال، انتخاب یک والت امن است. یک ارائه‌دهنده کیف پول معتبر را انتخاب کنید که ویژگی‌های امنیتی قوی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، رمزگذاری و عملکرد چند امضایی را ارائه می‌دهد. به طور کامل تحقیق کرده و کیف پولی را انتخاب کنید که با نیازهای امنیتی شما مطابقت داشته باشد.

استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)

اجرای احراز هویت دو مرحله‌ای 2FA یک لایه امنیتی اضافی به کیف پول ارز دیجیتال شما اضافه می‌کند. با نیاز به نوع دوم تایید، مانند یک کد منحصربه‌فرد تولید شده در تلفن شما، به طور قابل توجهی احتمال دسترسی غیرمجاز کاهش پیدا خواهد کرد. برای افزایش امنیت کیف پول خود، در اولین فرصت ممکن قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

به‌روزرسانی منظم نرم‌افزار کیف پول ارز دیجیتال

همیشه نرم‌افزار کیف پول خود را به آخرین نسخه به‌روز‌رسانی کنید. توسعه‌دهندگان اغلب به‌روزرسانی و اصلاحات امنیتی را برای رفع آسیب‌پذیری‌ها منتشر می‌کنند. با به‌روز نگه داشتن نرم‌افزار کیف پول خود، مطمئن می‌شوید که حفره‌های امنیتی احتمالی بسته شده‌اند و با این کار خطر هک کیف پول ارز دیجیتال خود را کاهش می‌دهید.

استفاده از رمز عبور قوی برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود استفاده از رمزهای عبور قوی و پیچیده است. از عبارات رایج یا اطلاعات قابل حدس زدن خودداری کنید.

با امنیت ترین کیف پول ارز دیجیتال

در عوض، ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص (!❊#$٪^&*+~) را انتخاب کنید. علاوه بر این، از استفاده مجدد از رمزهای عبور در پلتفرم‌های مختلف خودداری کرده تا در صورت به خطر افتادن یک حساب، از تاثیر آن بر روی حساب‌های دیگر جلوگیری کنید.

به کار گیری روش ذخیره‌سازی سرد

ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage) روشی برای نگهداری آفلاین ارز دیجیتال شما به دور از دستگاه‌های آنلاین و متصل به اینترنت است. کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول کاغذی گزینه‌های محبوب ذخیره‌سازی سرد هستند. با ذخیره دارایی‌های خود در یک محیط امن و آفلاین، خطر هک کیف پول ارز دیجیتال خود را به حداقل ممکن می‌رسانید.

پشتیبان‌گیری منظم از کیف پول ارز دیجیتال

به طور مرتب از کیف پول‌های ارز دیجیتال مانند کیف پول تراست ولت، کیف پول متامسک، کیف پول اتمیک ولت و سایر والت های خود نسخه پشتیبان تهیه کرده تا در برابر از دست دادن یا سرقت اطلاعات محافظت کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  آلت سیزن چیست؟ زمان آلت سیزن و کسب بیشترین سود از آلت کوین ها

فایل‌های پشتیبان را به طور ایمن در مکان‌های مختلف، از جمله دستگاه‌های ذخیره‌سازی آفلاین ذخیره کنید. در صورت تلاش برای هک یا خرابی سخت‌افزار، داشتن یک نسخه پشتیبان به شما این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را بازیابی و دوباره به دارایی خود دسترسی پیدا کنید.

پیشگیری از تلاش‌ها و حملات فیشینگ

حملات فیشینگ در دنیای دیجیتال بسیار رایج می‌باشند و هکرها وانمود می‌کنند که نهادهای قانونی هستند تا کاربران را فریب دهند تا اطلاعات حساس را فاش کنند. هنگام کلیک کردن بر روی لینک‌ها یا ارائه اعتبارنامه‌های ورود احتیاط کنید.

قبل از وارد کردن هرگونه اطلاعات شخصی، صحت منبع را بررسی کرده تا از قربانی شدن در کلاهبرداری‌های فیشینگ جلوگیری کنید.

استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی پی (VPN)

هنگام ورود به کیف پول ارز دیجیتال خود به‌صورت آنلاین، استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی پی  یا همان VPN یک لایه حفاظتی اضافی برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد می‌کند.

آموزش کیف پول ارز دیجیتال

وی پی ان‌ها اتصال اینترنت شما را رمزگذاری و رهگیری داده‌های شما را برای هکرها دشوار می‌کنند. همچنین با پوشاندن آدرس IP شما و افزایش ناشناس بودن، یک محیط آنلاین امن‌تر را ارائه می‌دهند.

آگاهی و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید

خود را در جریان آخرین شیوه‌ها و روندهای امنیتی در دنیای ارزهای دیجیتال قرار دهید. به طور مرتب در مورد تهدیدات احتمالی و بهترین روش‌ها برای کاهش خطرات هک شدن آموزش ببینید. با داشتن اطلاعات کافی و به‌روز برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود آماده‌ترخواهید شد.

مراقب سرویس‌های شخص ثالث باشید

هنگام استفاده از سرویس‌های شخص ثالث (Third-party) یا پلتفرم‌های مرتبط با کیف پول ارزهای دیجیتال احتیاط کنید. تحقیقات کاملی انجام دهید، نظرات را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که سرویسی که انتخاب کرده‌اید از نظر امنیت وضعیت مناسب و خوبی دارد. از اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس غیر ضروری یا اعطای مجوزهای بیش از حد به برنامه‌های شخص ثالث خودداری کنید.

مقاله پیشنهای: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا ۱۰۰

معرفی امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

از آنجایی که محبوبیت ارزهای دیجیتال همچنان رو به افزایش می‌باشد، برای سرمایه‌گذاران ضروری است که امنیت دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهای خود را در اولویت قرار دهند. کیف پول‌های رمزنگاری‌شده، نرم‌افزارهایی مناسب و در دسترس برای ذخیره و مدیریت امن ارزهای دیجیتال شما هستند.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

5 نمونه از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال شناخته‌شده عبارت‌اند از:

چطور ارز دیجیتال دزدیده شده را بازیابی کنیم؟

بازیابی رمزارزی که از کیف پول ارز دیجیتال شما دزدیده شده است می‌تواند فرآیندی پیچیده و دشوار باشد، اما می‌توانید چند قدم احتمال برای بازگردانی دارایی های خود انجام دهید.

اولین قدم این است که باید اطلاعات مربوط به حساب کیف پول خود را مانند آدرس کیف پول، کلمه عبور و همچنین هر نوع کلیدهای خصوصی یا عمومی را به دقت یادداشت کنید. در مرحله بعدی باید به شرکت یا ارائه‌دهنده کیف پول دیجیتال خود اطلاع‌رسانی کنید تا از هک کیف پول ارز دیجیتال و سرقت رمزارز شما آگاه شوند و اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند. همچنین می‌توانید با تیم پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید و شرایط مورد نیاز برای بازیابی ارز خود را بررسی کنید.

درنظر داشته باشید که برقراری ارتباط با صرافی ها یا شرکت‌های ارائه دهنده کیف پول ارز دیجیتال خارجی کار بسیار دشواری است، به همین دلیل پیشنهاد ما همواره استفاده از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی مانند دیجیکس ۲۴ است تا در مواقع نادری اگر مشکلی برای دارایی شما بوجود بیایید، میتوانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته تماس برقرار کرده و موضوع را مظرح نمایید.

در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید ارز خود را بازیابی کنید، می‌توانید از خدمات حقوقی و قانونی در این زمینه استفاده کنید تا به شما در بازگرداندن ارز دزدیده شده کمک کنند. همچنین برای جلوگیری از تکرار این مشکل از اقدامات امنیتی مناسب برای حفاظت از کیف پول و رمزارزهای خود استفاده کرده تا از سرقت‌های آینده جلوگیری کنید.

سوالات متداول

هک کیف پول تراست ولت واقعیت دارد؟

کیف پول تراست ولت، یکی از بهترین و ایمن‌ترین کیف پول های گرم برای نگهداری و هولد ارزهای دیجیتال است و امنیت دارایی کاربران برای شرکت سازنده این کیف پول اهمیت بسیار زیادی دارد. تنها یک مورد هک شدن کیف پول در سال ۲۰۲۲ از طریق افزونه مروزگر این کیف پول گزارش شده است که منجر به سرقت حدود ۱۷۰ هزار دلار از رمزارز کاربران گردیده است.

از کجا بفهمیم کیف پول هک شده است؟

با ورود به کیف پول و مشاهده لیست برداشت های رمزارز به سادگی میتوان متوجه هک شدن کیف پول شد. در نظر داشته باشید در اینگونه مواقع فورا به سروریس دهنده کیف پول یا صرافی آنلاین ارز دیجیتال اطلاع رسانی نمایید.

چگونه کیف پول بیت کوین را هک کنیم؟

در کل مقوله هک کردن کاملا غیرقانونی بوده و مجازات های زیادی متوجه هکر (فرد هک کننده برنامه) می‌شود. هک کیف پول های معروف بیت کوین به دلیل بروزرسانی مرتب و تیم های توسعه دهنده باتجربه و حرفه ای، کاری به شدت پیچده و شاید در نهایت نشدنی باشد.

جمع‌بندی

جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال و افزایش اقدامات امنیتی برای محافظت از رمزارزها برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. با اجرای استراتژی‌هایی از جمله استفاده از رمز عبور قوی، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای و هوشیاری در برابر تلاش‌های فیشینگ، می‌توانید به میزان قابل توجهی خطر هک شدن کیف پول خود را کاهش دهید.

با این حال، در صورت هک شدن ارز دیجیتال شما، ضروری است که آرامش خود را حفظ کرده و مراحل بازیابی وجوه خود را پیش ببرید. به یاد داشته باشید که این اتفاق را به شرکت ارائه‌دهنده کیف پول گزارش دهید و از آن‌ها راهنمایی‌های حرفه‌ای بخواهید.