ارز دیجیتال و نحوه انتقال آن پس از مرگ دارنده به وارثان از مهم‌ترین سوالاتی است که ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است. در واقع این افراد می‌خواهند بدانند که آیا ثروت دیجیتالی آن‌ها پس از مرگ به عنوان ارث به وارثان می‌رسد یا نه؟! آیا همسر و فرزندان وی می‌توانند از مزایای این دارایی دیجیتالی بهره‌مند شوند؟ اگر پاسخ به سوالات عنوان شده مثبت است این انتقال به چه صورت انجام می‌شود و چگونه می‌توان تعیین نمود که تکلیف ارز دیجیتال پس از مرگ چه می‌شود؟ به چه صورت می‌توان نحوه به ارث رسیدن و میزان حق السهم هر شخص را مشخص کرد؟ در ادامه با بخش بلاگ دیجیکس ۲۴ همراه باشید تا به بررسی کلی این موضوعات بپردازیم.

تکلیف ارز دیجیتال پس از مرگ ما چه می‌شود؟

امروزه خرید ارز دیجیتال به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده که در کشورهای جهان اول و پیشرفته این میزان سرمایه‌گذاری با رشد چشمگیری همراه است. با این وجود در ابتدای امر بسیاری از سرمایه گذاران با هدف آینده نگری بیشتر سعی دارند تا با راه و روش انتقال سرمایه دیجیتالی، پس از مرگ خود آشنا شوند.

در سال‌های اخیر دارایی و ارز دیجیتال به یکی از مباحث مهم در دنیای تجارت و کسب و کار تبدیل شده، گاهی نیز افراد برای سرمایه‌گذاری شخصی، دارایی خود را به یکی از ارزهای دیجیتالی تبدیل و از مزایا و سوددهی آن بهره‌مند می‌شوند. با این وجود هنوز بسیاری از کاربران نمی‌دانند که پس از مرگ چه بر سر سرمایه دیجیتالی آن‌ها می‌آید، بهتر است بدانید که این دارایی نیز همانند سایر اموال شما به عنوان ارثیه شناسایی و به وارث تعلق می‌گیرد.

آیا ارز دیجیتال پس از مرگ به وارثان می‌رسد؟

بله؛ ارز دیجیتال هم همانند دیگر اموال منقول و غیرمنقول به صورت قانونی به ارث می‌رسد مشروط بر این که چند شرط زیر رعایت شود:

بیشتر مطالعه کنید:  راهنمای جامع معامله‌گری ارز‌های دیجیتال برای تازه واردها

انتقال ارز دیجیتال از طریق وصیت نامه

یکی از روش‌های سنتی که از دیرباز در میان انسان‌ها برای تقسیم اموال به خواست دارنده، مرسوم بوده نگارش وصیت نامه است. در واقع افراد پیش از مرگ با نوشتن وصیت نامه مشخص می‌کنند که چه میزان از دارایی آن‌ها به عنوان ارث تقسیم شود و هر یک از وراث چه مقدار از آن را به ارث ببرند.

به بیانی دیگر یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای انتقال ارز دیجیتال پس از مرگ، داشتن وصیت نامه است که برای داشتن آن ابتدا باید برای خود یک وکیل انتخاب نمایید تا با وکالت نامه رسمی به وی امکان انتقال دارایی‌های شما پس از مرگ وجود داشته باشد. البته توجه داشته باشد که درج جزئیات کیف پول دیجیتالی یا رمز ارز در وصیت نامه چندان قابل توصیه نیست چرا که به خوبی می‌توانند به حساب شما دسترسی پیدا کنند.

برای افزایش امنیت کیف پول دیجیتالی و سایر جزئیات آن می‌توانید اطلاعات مربوطه را در صندوق امانات و یا در مکان‌های امن نگهداری نمایید و آدرس آن را در وصیت نامه ذکر کنید؛ بدین ترتیب تا زمانی که کاربر در قید حیات باشد هیچ فردی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

انتقال ارز دیجیتال پس از فوت کاربر

با توجه به این که رمز ارز دیجیتال منحصر به فرد است، به جز کاربر اصلی که دارنده حساب دیجیتالی است هیچ فردی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. با این وجود ممکن است بپرسید که آیا ارز دیجیتال پس از فوت کاربر به همسر یا فرزندان او به ارث می‌رسد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت در صورتی که کاربر پیش از مرگ اقدامات لازم برای انتقال دارایی دیجیتالی را انجام داده باشد، بله دارایی او به ارث خواهد رسید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته سالانه تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از دارایی‌های دیجیتالی از دسترس شبکه خارج می‌شوند؛ در واقع به دلیل اینکه کاربران به آینده دارایی دیجیتال خود فکر نمی‌کنند و حتی ممکن است پس از مرگ آنها کسی برای دریافت سرمایه‌شان مراجعه نکند پس دارایی آن‌ها از دسترس شبکه خارج می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید:  حذف اپلیکیشن Damus از اپل استور به دلیل تبلیغ بیت‌کوین!

انتقال ارز دیجیتال از طریق اسناد

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا به عنوان وارث بتوانید از اموال دیجیتالی همسر یا والدین خود استفاده نمایید، به روزرسانی و آپدیت اسناد رسمی و قانونی است. توجه داشته باشید که هر کشور قوانین خاصی برای ارث و میراث تعیین نموده که در این میان در سال‌های اخیر به دلیل ورود سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی، بند‌های مختلفی به این قوانین اضافه شده است.

در قوانین USA به عنوان یکی از پیشگامان در دنیای ارزهای دیجیتالی، قوانین خاصی برای ارثیه دیجیتالی تعیین شده که بر اساس آن در صورتی که متوفی فرد خاصی را به عنوان وارث انتخاب نموده باشد پس از مرگ بدون توجه به وصیت نامه، وکالت و… تمامی سرمایه دیجیتالی به وارث منتخب خواهد رسید.

چگونه می‌توان از اطلاعات رمز دیجیتال پیش از مرگ محافظت کرد؟

بدون شک یکی از بهترین روش‌های نگهداری از این اطلاعات استفاده از صندوق امانات است، اما امروزه به دلایلی برخی افراد ترجیح می‌دهند که اطلاعات شخصی و مالی را در گوشی‌های شخصی خود نگهداری نمایند. به همین علت، برندهای زیادی در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که امنیت آن بر اساس امنیت قفل گوشی تعیین شده و به دلیل داشتن تایید دو مرحله‌ای به سادگی قابل ردیابی و هک نیستند.

به طور کلی توجه داشته باشید که نگهداری از این اطلاعات بسیار حائز اهمیت و مهم هستند و هرگونه سهل انگاری باعث می‌شود تا سرمایه شما در چند دقیقه هک و دزدیده شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم آن را در چند جای مختلف نگهداری نمایید.

جمع‌ بندی

بر اساس موارد عنوان شده، ارز دیجیتال و دارایی‌های مشابه آن قابلیت انتقال و به ارث رسیدن به همسر و فرزندان را دارد. در واقع کاربران می‌توانند با مراجعه به دفاتر حرفه‌ای و وب سایت‌های معتبر اقدام به خرید ارز دیجیتال کنند و در همان ابتدای ثبت نام و خرید ارزهای دیجیتالی با تنظیم وصیت نامه تکلیف اموال دیجیتالی خود را پس از مرگ مشخص نمایند. ضمن این که با این کار می‌توانند از دسترس خارج شدن دارایی خود پس از مرگ جلوگیری نمایند و آن را برای وارثان به عنوان ارث به جا بگذارند.