استیبل کوین ها از انواع ارزهای دیجیتالی هستند که مبتنی بر بلاک چین بوده و ارزش آنها به دلار آمریکا وابسته است. استیبل کوین الگوریتمی نوع جدیدی از استیبل کوین های غیر متمرکز است. 
به دلیل نوع کارکرد استیبل کوین ها در بلاک چین، در زمان خرید و فروش ارز دیجیتال هزینه های کارمزد کمتری پرداخت می شود. از این ارزها به عنوان ارزهای واسطه جهت خرید و فروش ارز دیجیتال و دیگر دارایی های رمزنگاری استفاده می شود. سه هدف اصلی از طراحی استیبل کوینها، کارایی سرمایه، تمرکززدایی و ثبات peg هستند. منظور از peg قیمت خاصی است که یک کوین می خواهد در آن قیمت ثابت بماند.

استیبل کوین الگوریتمی تجسم واقعی از تمرکززدایی می باشد. زیرا قوانین تعریف شده این کد، سیستم مالی اساسی را تنظیم می کند و هیچ سازمان نظارتی بر تراکنش های کاربران نظارت ندارد. همچنین در این سیستم به دارایی فیزیکی نیازی نیست و خطر خطای کاربر را از بین می برد. 
البته باید گفت استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم ها ساختار ضعیفی دارند.

استیبل کوین الگوریتمی چگونه کار می کند؟

ساختار معمولی استیبل کوین الگوریتمی یک سیستم دو کوینی می باشد. یک وجه آن برای جذب نوسانات بازار استفاده می‌شود و وجه دیگر آن تلاش می‌کند تا قیمت را ثابت نگه دارد. این توکن ها به عنوان توکن تعادل یا سهم نامیده شده و اغلب در صرافی های غیرمتمرکز DeX از جمله در Uniswap معامله می شوند که بهترین صرافی با کارمزد کم می باشد. در ابتدا، تنها ارز Terra به ساختار دو کوینی متکی بود، اما به تازگی ذخایر بیت کوین (BTC) به عنوان پشتوانه ای برای عملکردهای ریاضی آنها به کار گرفته شده است.

بیشتر مطالعه کنید:  راهنمای کامل انواع استیبل کوین (تفاوت و شباهت‌ها)

برای درک بهتر سیستم دو کوینی در اکوسیستم استیبل کوین الگوریتمی، به عنوان مثال شبکه Terra را در نظر می گیریم. سیستم بلاک چین Terra شامل دو توکن است، یکی TerraUSD به عنوان یک استیبل کوین، و دیگری لونا که توکن حکومتی است. برای ثابت نگه داشتن ارزش دلار TerraUSD بین این دو کوین تعامل برقرار شده است.

ارزش گذاری استیبل کوین الگوریتمی چگونه است؟ 

اگر تقاضای سرمایه گذاران برای خرید استیبل کوین به بیش از 1 دلار برسد، دارنده لونا می تواند 1 دلارِ لونا را با آن کوین مبادله کرده  و از قیمت بالاتر کسب سود کند. برعکس، در زمانی که ارزش کوین کم می شود، تریدرها می توانند با مبادله آن با لونا به ارزش 1 دلار، سود ببرند. این باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت می شود.

ارزش گذاری استیبل کوین های الگوریتمی

ارزش یک استیبل کوین الگوریتمی توسط کارگروه دارایی‌های رمزنگاری بانک مرکزی اروپا به دست می‌آید.
جهت شروع معاملات با این استیبل کوین ها، برای عملکرد کل اکوسیستم نیاز به سطح قابل قبولی از پشتیبانی تقاضا وجود دارد. بنابراین اگر تقاضا به زیر سطح معینی کاهش یابد، احتمال شکست کل سیستم وجود دارد. 

بیشتر مطالعه کنید:  آینده ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰ چه شد؟

تاریخ نشان داده که کف حمایت از محصول مالی، به ویژه در زمان بحران، تضمین نشده است. همچنین برای حفظ یک اکوسیستم به اصطلاحپایدار“، استیبل کوین های الگوریتمی جهت انجام آربیتراژ تثبیت کننده قیمت، به کاربران مستقل متکی هستند تا بتوانند مشوق های بازار را کسب کنند.

مقایسه استیبل کوین الگوریتمی با استیبل کوین معمولی

در نگاه اول، هر دو این استیبل کوین ها یک کار واحد انجام میدهند و آن هم در امان نگهداشتن کاربران از نوسانات ارزهای دیجیتال میباشد. اما در نگاه دقیق تر و زیربینانه تر، استیبل کوین های الگوریتمی بر اساس یکسری الگوریتم های تعیین شده به قیمت های بازار واکنش نشان میدهند و از این طریق ارزش و قیمت خود را در طول زمان ثابت نگه میدارند در صورتی که استیبل کوین های معمولی مانند تتر، بر اساس پشتوانه ی ارزی ای که برای خود در نظر میگیرند ارزش این دارایی را ثابت نگه میدارند.

در خصوص استیبل کوین های الگوریتمی باید گفت که این نوع از استیبل کوین ها چون هیچ پشتوانه ی فیزیکی ای ندارند، بر اساس الگوریتم های خود برای حفظ ارزش قیمت هر واحد آن طبق عرضه و تقاضای کاربران، با خرید و یا فروش دارایی پشتوانه مجازی خود (ارز دیجیتال پشتوانه شده) اقدام میکنند.